본문 바로가기

가장 보통의 존재

72.01비트


쿨럭쿨럭 나는 간헐적으로 기침을 했고 너는 웃으며 배가 아프다고 했다. 나는 끓인 물을 마셨고 너는 커피를 마셨다. 마주 보는 것과 같은 방향을 보는 것 중 어느 쪽이 더 좋은지 선뜻 말하기 힘들다. 신기하게도 여전히 시선은 이따금 마주친다.

너는 내가 너를 본의 아니게 무안하게 한 일을 아직도 마음에 담아두고 있을까? 그러고 보면 '본의 아니게'라는 말은 참으로 자기 방어적이고 도피의 분위기가 강한 표현이다. 굳이 변명하자면 너만큼 나도 어찌할 바를 몰랐다. 얼굴이 빨개졌다고 들었다. 난처해하지 않았으면 좋겠다. 눈치채지도 않았으면 좋겠다.

나는 섬세하지 않아서 걔처럼 니 안경이 바뀌었는지 그대로인지도 알지 못 해. 그래서 내심 분했다.


"Is she okay?" I asked.
He hesitated, changed his position on the sofa a bit, and answered with such a tone of indifference, "I think she is. ..well at least I hope she is. See, it's only a freshman year. Breakup is not a big deal, you know. You have three and a half more years to stay. Let's say we're in our senior year, and then it may become quite shitty and all, but... we're just freshmen."
He scratched his chin and added, "And the thing is.. they went to fast, to be honest. Think about it; how long have they known each other? Like, a month and a half? Two months at maximum? How much did they know?"
I silently nodded, thinking his words were cruel but still true.


"괜찮았어?"
"막 울었지, 뭐."
"당연하지."
"그런데 괜찮을 것 같아. 워낙 수동적인 애니까.."
'어떻게 괜찮아.' "글쎄.. 내가 왜 슬프지?"
"너도 내가 밉니?"
"밉다기보단.. 아니야, 너도 나름 힘들었으니까."
"뭐.. 어쨌든 친구로 지낼거야, 시간은 좀 걸리겠지만."
그 애는 고개를 주억거리며 말했다.
"그게 정말 가능해?"
"그럼."
"부럽네."
"왜?"
"그냥.. 나는 전 남자친구랑 직접 이야기해본 적 한 번도 없거든."
그 말에 그 애는 흐음- 하고 긴 숨을 쉬었다. 그리고는 물었다.
"공부, 많이 했어? 생물 말이야."


"How can there be such a thing as 'a happy breakup'?" I insisted.
"Why not?" He shrugged and continued, "I mean, if you don't just suddenly 'announce' your boyfriend that you'll break up with him, it may end quite clean."
"I don't believe you."
"Well, I used to drag about a month before I break up. Then my girlfriend kinda hints that I'm gonna ditch her, and she suggests breakup to me first. I don't usually say that first, you know."
'That's good,' I thought.
".. and that sorta makes the situation.. less worse than it can be. See, when I went back to Japan this winter break, I met one of my exs - the one that I told you, the 27-year-old one - and ate dinner with her. Relationships can be chill like that, unless you ended up dirty."


그래서/그러나 나는 너를 좀 더 알고 싶다.

그와는 무관하게 어쨌거나 나는 새벽 한 시, 너는 새벽 두 시. 언제든지 내 이름을 불러줘.